Po učivu o směsích si osmáci v naší „laboratoři“ vyzkoušeli přípravu kapalných roztoků. Vyráběli vodné roztoky kuchyňské soli - zředěný i koncentrovaný, nenasycený i nasycený až přesycený. Roztoky si obarvovali potravinářskými barvivy. V přesycených roztocích pak nechali sůl volně krystalizovat. Sůl se po několika dnech, když se odpařila voda, vyloučila v podobě malých zbarvených krystalků ve tvaru krychle. V rámci učiva o separačních/oddělovacích metodách se ještě učili sestavit filtrační aparaturu. Měli totiž za úkol filtrováním přečistit směs drcené křídy v černém čaji i s kousky lístků, které se uvolnily protržením z čajového sáčku. Zjistili tak, že metoda filtrace je účinná (pevné složky zůstanou zachycené na filtru – filtračním papíře), ale chce svůj čas a uspíšit se nedá. Poté měli osmáci zjistit, z jakých barevných složek/pigmentů se skládají různé inkousty fixů. Použili k tomu metodu chromatografie – na křídě i na papíře, kterou lze rozložit barviva na barevné složky. Jaké bylo překvapení, když zjistili, že inkousty se většinou skládají z několika různých pigmentů, dokonce i hnědý a černý inkoust. Všichni pilně pracovali ve skupinkách a hezky spolupracovali. Osmáky laborky bavily, a proto se jim práce vydařila.
Mgr. Blanka Brožová