MONTESSORI
Montessori pedagogika je komplexní výukový systém, jehož princip nejlépe ilustruje heslo: „Pomoz mi, abych to dokázal sám."
INDIVIDUÁLNÍ TEMPO
Plně respektujeme tempo každého
žáka. Víme, že nejlépe se učí
v bezpečném prostředí.
SLOVNÍ HODNOCENÍ
Nepoužíváme známky. Dítě dostává konkrétní zpětnou vazbu. Ví, co se mu daří a na čem je třeba pracovat.
NESROVNÁVÁME
Nesrovnáváme děti mezi sebou. Osobní pokroky dítěte porovnáváme jen s jím samým.
PESTŘE SPOLU
Naše třída je věkově smíšená.
Mladší se zde přirozeně učí
od starších a starší se učí pomáhat.
SAMI SOBĚ
Děti si volí aktivity a plánují, jak dosáhnou daných cílů. Učí se zodpovědnosti za své aktivity.
OBECNĚ O MONTESSORI
Montessori pedagogika je komplexní výukový systém, jehož základy položila první vysokoškolsky vzdělaná lékařka
v Itálii, Maria Montessori. Princip Montessori pedagogiky nejlépe ilustruje hlavní heslo: „Pomoz mi, abych to dokázal sám".
Děti nedostávají hotové poznatky od učitele, na které by se musely adaptovat, ale na většinu věcí si přicházejí samy.
A protože jim nikdo neřekl, jak je to správně, vymyslí spoustu neotřelých řešení. Na rozdíl od nás, kteří jsme se učili, že správný postup je jen jeden a výsledek se musí dvakrát podtrhnout, jsou ve svém myšlení svobodné. A zatímco my se ve chvílích, kdy naše osvědčené postupy selžou, hroutíme, tyto děti zcela přirozeně jen vymyslí další řešení. Buď samy, nebo ve spolupráci s ostatními. Není to ale jen o svobodě. S možností volby jde ruku v ruce i zodpovědnost za svůj výběr a svá rozhodnutí.
Děti se tak rozlétnou do života připravené obstát v reálném světě.
V ČEM JE TO V MONTESSORI JINÉ?
- Plně respektujeme tempo každého žáka
- Děti se učí v bezpečném a připraveném prostředí
- Každé dítě si pracuje na něčem jiném na základě vlastního výběru
- Nepoužíváme známky, děti dostávají každodenní zpětnou vazbu a slovní hodnocení
- Neporovnáváme děti s ostatními
- Podporujeme přirozenou spolupráci dětí ve věkově smíšených třídách
- Žák si sám volí aktivity a plánuje, jak dosáhne potřebného cíle
- Děti se učí zodpovědnosti za svoje činy
- Učitel je průvodce připravený pomoci
Montessori pedagogika vede děti k samostatnosti a převzetí zodpovědnosti za svůj život již od nejútlejšího věku. To je pro život stěžejní dovednost. Učí člověka neztrácet energii hledáním viníka, ale zaměřit se na sebe a nalézt způsob, jak změnit, co mu nevyhovuje.
JAK PROBÍHÁ VZDĚLÁVÁNÍ V MONTESSORI
- Žáci se učí v tzv. trojročích – v jedné třídě jsou dohromady žáci tří ročníků
- Děti se učí být v různých rolích, starší pomáhají mladším, mladší vidí práci starších dětí a je to pro ně přirozená motivace
- Předávání si učiva mezi sebou slouží k hlubšímu porozumění, je rozdíl něco umět a umět to předat ostatním
- Dítě, které baví matematika a zajímá se o velká čísla, nemusí celé první pololetí počítat do pěti, ale může pracovat se čtyřcifernými čísly, pronikat do tajů zlomků nebo záporných čísel
- Žáci se naučí v případě potřeby požádat si o pomoc
ADOLESCENTNÍ PROGRAM
- Vývojové období od 12 do 15 let je dynamické a mládež prochází obrovskými změnami, v tomto období není mladý člověk nastaven na přijímání akademických znalostí
- Podle Marie Montessori je třeba, aby výuka pro adolescenty byla více praktická
- Potřebuje prostředí, které mu dopřeje odpoutat se od vlastní rodiny, dá mu pocit, že patří i někam jinak, že dokáže být užitečný i pro ostatní, potřebuje místo, kde si může zkusit být nanečisto dospělým.
- Montessori farem, tzv. center práce a studia jsou po celém světě desítky, jsou to místa, kde mládež sama zodpovídá za fungování své komunity, od jídla, přes úklid až po společnou smysluplnou práci na produktech či službách, pro které se sama rozhodne
ADOLESCENTNÍ PROGRAM V MONTESSORI TRUTNOV
- Od září 2021 pracujeme na tom, aby naši adolescenti měli připravené prostředí, které odpovídá jejich vývojovým potřebám
- Začali jsme budovat v souladu s Montessori principy zprvu skromnou podobu farmy
- Třetí trojročí tráví jeden týden z měsíce budováním této farmy mimo město, lehce dostupné od školy
- Seznámí se se spoustou činností řemesel, užijí si pospolitosti, zažívají si, že se o sebe dokážou postarat
- V rámci společenství nacházejí svoji roli v týmu, cítí se užitečně a mají prostor hledat odpověď na velké otázky ,,Kdo jsem? a ,,Jaká je moje role ve světě?
- Do budoucna hledáme vhodný objekt pro trvalé ukotvení tohoto projektu
- Pro lepší orientaci v dnešním globálním světě jsou součástí našeho adolescentního programu i mezinárodní zkušenosti na jiných evropských Montessori farmách
- Adolescenti jezdí na evropské farmy, kde se stávají součástí tamějšího života
- Zahraniční žáky seznamují s naším kulturním bohatstvím, českou literaturou, kuchyní nebo řemeslem
ŽÁDNÉ ŠKOLNÉ
Díky tomu, že působíme jako detašované pracoviště ZÁKLADNÍ ŠKOLY Náchodská 18, Trutnov, jsme státní škola
a vzdělávání poskytujeme zdarma.
JISTOTA DRUHÉHO STUPNĚ
Vybudování Montessori tříd finančně podporuje město Trutnov. Jeho podmínkou je návaznost. Proto Vám již nyní můžeme zaručit, že Vaše dítě u nás může být až do 9. ročníku.
SEBEVĚDOMÍ A OSOBNÍ SÍLA
Děti docházející do Montessori třídy budují zdravou osobní sílu. Do dalšího vzdělání tak mohou vstupovat plné sebevědomí a duševně silné.